فرهنگی، هنری و ادبی

امروز : 13 اردیبهشت 1403

نارمین مناف زاده

نارمین مناف زاده
نارمین مناف زاده

نارمین_مناف_زاده

نارمین_مناف_زاده
?شاعر ، نویسنده و مترجم ودر دوم بهمن 1370 به دنیا آمده ام.
?تحصیلاتم را تا مقطع کارشناسی مدیریت صنعتی ادامه دادم.

#شروع_فعالیت_ادبی:
?فعالیت شعری ام را از انجمن شعر حوزه هنری، اداره کل ارشاد اسلامی استان اردبیل شروع کرده و در کلاس های ادبیات خلاق نیز دوره هایی گذرانده ام . بیشتر علاقه به شعر دارم گاه داستان کوتاه نیز مینویسم.

?اما اولین تجربه جدی ام در ادبیات تب شعرهایی از من درمجموعه شورها و شوق ها با عده ای دیگر از شاعران اردبیلی بود که توسط استاد نجفی سوها جمع آوری شده بود.

#آثارچاپی_اینترنتی:
?بالاخره پس از چند سال اولین کتاب خود با نام #پلیورهای_چارلی  دو زبانه (فارسی و انگلیسی) در سال 1392 منتشر کردم و در نقدهایی که بر این مجموعه من نوشته شد منتقدین این مجموعه را جذاب و خواندنی عنوان کردند و این مجموعه خوشبختانه به چاپ دوم نیز رسیده است. کتاب دیگر آماده من داستان بلند (#عشق_گمشده_درمه) است.
اما علاقه من به شعر ریشه در عشق دارد که پتانسیل گرمایی جریان پذیر در رگ هایمان است ، عشق به شاعران امید می بخشد و انسان را علاقمند همنوع می کند. علاقه من به شعرهای اجتمایی شاید از این رو باشد.

#تعریف_کوتاهی_ازشعر:
?هر شعری پیچیدگی خود را دارد اگر از شعر کوتاه صحبت کنم باید ساختار زبانی و عاطفی و تصویر و تخیل کاملا بالایی داشته باشد و لطافت عشق چاشنی شعر باشد و علاقه خوانندگان را جلب نماید وبا توجه به تعریف شعر امروز باید شعر دیدگاه جهانی داشته باشد تا ترجمه پذیر باشد.
این خصوصیات باعث جذب مخاطب انگلیسی زبان به شعر فارسی می شود. و لذت ادبیات فارسی را به مخاطب القا می کند.

#جایگاه_شعر_در_دنیای_امروزی:
?در شعر معاصر ایران غزل جایگاه خاص خودش راحفظ کرده است اما مدرنیسم جاری در بطن تاریخ ایران به شعر سپید هم اجازه بروز و ظهور داده است. این خود گامی بزرگ در راستای پویایی شعر معاصر است .
شعر معاصر از عشق به اجتماع و از اجتماع به عشق ارتباط می گیرد و این ارتباط و گفتمان مهم است. بیشترین گرایش شاعران امروز به شعر عاشقانه است.اما عاشقانه سرودن در جامعه امروز ایرانی پنهانکاری هایی را نیز به همراه دارد که هم فلسفی و اجتماعی است. ( بقول کاترین پاندر: عشق، موانع به ظاهر محال را ذوب میکند واز سر راه بر می دارد. محبت ،غیر ممکن را ممکن میسازد.) شعر های من نیز رنگ و بوی عشق را به خود دارد و کمی هم الهام گرفته از اجتماع پیرامون است.

1
زمان را می خسبم
با فشاری بر ساعتم برنارد
جهان:
لالایی دلتنگییت
جهان سومین ونگ ونگ کودکی برهنه
سراسیمه, عریانی گهواره اش را بر چرخ دنده ها کوک میزنم
پلیورهای چارلی بر تن ادوار زار میزنند
نارمین مناف زاده

2

قرار بود
شب از سیبری بیاید
همه ی خواب هایما را خاموش کند.
It was promised
Night will be coming from siberia
And turn off our dreams

3
من در جا عشق می دوزم
و دو باره نخ می شوم
من هر دفعه دست گذاشته ام به عشق
تمام عکسا سوخته اند
جهان به اه من عادت دارد
نخ  گمشده که پیراهن  گم گشته یوسف  نمی شود.
نارمین مناف زاده

4

☘بی تو اشک نمیریزم
و ان راز بزرگ را فاش نمیکنم
راز ناموس اندرونی ادم است
حوای  پرهیزناپذیره من
نارمین مناف زاده