چـیسـت دانی عـقـل در نزد حـکـیم؟مـقــتــبــس، نـوری ز مـشــکـوة قــدیـماز بـــرای نــفــس تــا ســازد عــیــاناز مــعــانـی، آنـچــه مــی تــابــد بــ…
چـیسـت دانی عـقـل در نزد حـکـیم؟ | مـقــتــبــس، نـوری ز مـشــکـوة قــدیـم |
از بـــرای نــفــس تــا ســازد عــیــان | از مــعــانـی، آنـچــه مــی تــابــد بــر آن |
چـون جـمال عـقل، عین ذات اوسـت | نیسـتـش مـحـتـاج عـینی کـو نکـوسـت |
بلکه ذاتش هم لطیف و هم نکوست | دیـگــران را نـیـز نـیـکــویـی بــه اوســت |
پـس اگر گویی، چـرا نیکوسـت عـقل | خـواهمت گفتـن: نکو زان روسـت عـقل |
جـان و عـقـل آمـد، بـعـینه، جـان نـور | کـــه بــــود از عـــیـــن ذات او ظــــهـــور |
او بــذاتـه، ظـاهـر آمـد، نـی بــه ذات | فــهـم کــن، تــا وارهـی از مـشــکــلـات |
نیر اعظـم دو بـاشـد: شـمس و عقل | جسم و جان باشند عقل و شرع و نقل |
نـور عـقـلـانی، فـزون از شـمـس دان | زانکه این تـابـد بـه جـسم و آن بـه جـان |
نــور عــقــلــانــی کــنــد تــنــویـر دل | نــور شــمــســانـی کــنــد تــنـویـر گــل |
شـمس بـر ظـاهر، همین تـابـان بـود | لـــیــک بـــاطـــن، از خـــرد ریـــان بـــود |
گـر تـو وصـف عـقـل از مـن نـشـنـوی | گــوش کــن ابــیـات چــنــد از مــثــنـوی |
گروه کتاب پایگاه خبری شاعر
منبع : درج
منبع : درج