فرهنگی، هنری و ادبی

امروز : 14 اردیبهشت 1403

در بیان آنکه حقیقت حضرت حق سبحانه و تعالی هستی ساذج است و وجود مطلق

دوربــــیـــنـــان بــــارگـــاه الـــســـتبــیـش ازیـن پــی نـبــرده انـد کــه هـســتذات پـــاکــش ز چــونــی و چـــنــدیهــســـتـــی ســـاده از نــش…

دوربــــیـــنـــان بــــارگـــاه الـــســـتبــیـش ازیـن پــی نـبــرده انـد کــه هـســت
ذات پـــاکــش ز چــونــی و چـــنــدیهــســـتـــی ســـاده از نــشـــانــمـــنـــدی
در مکین و مکان چه فوق و چه تحتوحـدتــی سـاذج اسـت و هـسـتــی بــحـت
وحـدتــی گـشـتــه کـثـرتــش طـاریدر هــــمــــه ســــاری از هـــمــــه عــــاری
از حــــدود تــــعــــلــــقــــات بـــــرونوز قــــیــــود تـــــعـــــیــــنــــات مــــصـــــون
نــه بـــه دام قـــیــود صـــیــد شـــدهنـــه بــــه اطـــلـــاق نـــیـــز قـــیـــد شـــده
هم مقـید خـود اسـت و هم مـطـلـقگـــه ز بــــاطــــل نـــمـــوده گــــاه از حــــق
قــــیـــد او ســــازوار بــــا اطــــلـــاقزهـــــرش آمـــــیــــزگـــــار بـــــا تـــــریــــاق
اوست مغز جهان جهان همه پـوستخود چه مغز و چه پوست چون همه اوست
بـــود کــل جــهــان در او مــســتـــورکـــرد در کـــل بـــه ذات خـــویــش ظـــهــور
کــل در او عــیــن اوســت او در کــلعــــیـــن کـــل هـــمـــچــــو آب انـــدر گـــل
آب در گــل گــل اســت و گــل در آبعــــیـــن آب ایـــن دقــــیــــقــــه را دریــــاب
بـرتـر اسـت این سـخـن ز درک فهومکــی شـــود درک جـــز بـــه تـــرک رســـوم
نـرسـد کـس بـدین بـه بـوالـهـوسـیبـــگـــذر از اســـم و رســـم تـــا بــــرســـی
عـقـل بــگـذار کـان عـقـیـلـه تـوسـتدانـــه مـــکـــر و دام حـــیـــلـــه تــــوســـت
عـقـل جـز وی درین نشـیمن کسـببـــهــر آداب بـــنــدگــیــســـت فــحـــســـب
بــه دلـیـل عــلـیـل و فــکـر ســقــیـمکــی شـــنــاســـد صـــفــات و ذات قــدیــم
بــوریــا بــاف اگــر چــه بــشــکــافــدمــو بـــه صــنــعــت حــریــر چـــون بـــافــد؟

گروه کتاب پایگاه خبری شاعر


منبع : درج