فرهنگی، هنری و ادبی

امروز : 14 اردیبهشت 1403

اريك امانوئل اشميت،Eric emmanuel Schmitt

 اريك امانوئل اشميت،Eric emmanuel Schmitt
اریک امانوئل اشمیت
زادروز ۲۸ مارس ۱۹۶۰
لیون، فرانسه
ملیت فرانسوی
پیشه نویسنده رمان، تئاتر، داستان کوتاه و فیلم ساز
مذهب تحت تعلیم پدر و مادری بی دین بود ولی نهایتاً خود را مسیحی نامید.
والدین پدر او فیزوتراپیست بود.
*********************
(متولد 28 مارس 1960) نمايشنامه نويس، رمان نويس و داستان نويس فرانسوي است. نمايشنامه هاي او در بيش از پنجاه كشور به روي صحنه رفته است. وي در ليسه دو پار Lycee du Parc در ليون فرانسه و اكول نرمال سوپريور Ecole normale superieure در پاريس تحصيل و موفق به اخذ دكتراي فلسفه شده است و به مدت سه سال در شربورگ Cherbourg و دانشگاه شمبري Chambery تدريس كرده است. او اهل ايالت آلزاس فرانسه است و تحت نفوذ ديدگاه ملحد والدينش بزرگ شده است. اما بعد از سال­ها منكر خدا شدن، خود را مسيحي اعلام كرد.

اشميت در ابتدا فيلمنامه نويس بود. اولين كار او «شب والگونس Valgones» در سال هاي 1991 و 1992 ف هم در فرانسه و هم در كشورهاي ديگر به دفعات نمايش داده شد. با دومين فيلمنامه، كار تئاتري او آغاز گرديد. «ملاقات كننده» در سال هاي 1993 و 1994 جايزه مولير Moliere را براي بهترين نويسنده و بهترين اجرا دريافت كرد. سال­هاي بعد براي او موفقيت­هاي تئاتري در پي داشت. اشميت تم­هاي مختلفي را در آثارش بكار گرفته است. در «گلدن جو» (1995) نگاه بدبينانه­اي نسبت به زندگي افرادي دارد كه به شدت درگير مسائل مالي هستند. در «نواي اسرارآميز» (1996) صداي دو مرد را ارائه مي­كند كه درباره فلسفه­شان نسبت به زندگي و عشق بحث مي­كنند و هر دو عاشق يك زن مي­شوند. «افسار گسيخته» يك نمايش تاريخي درباره زندگي دنيس ديدروت Denis Diderot است كه فيلم آن در سال 2000 اكران شده است.

امانوئل اشميت در سال 2001، جايزه بزرگ تئاتر آكادمي فرانسه را دريافت كرد. نمايشنامه­هاي او به چهل زبان ترجمه و در بيش از پنجاه كشور اجرا شده است. اين نمايشنامه­ها تحت تأثير كارهاي ساموئل بكت، ژان آنوي و پاول كلاودل نوشته شده­اند. علاوه بر نمايشنامه، وي رمان­ها و داستان كوتاه­هاي موفقي نيز نوشته است، مثل «اسكار و بانوي گلي­پوش»، «ميلارپا»، «زندگي من و موتسارت» و «وقتي كه يك اثر هنري بودم».

مذهب در جهان نقش عمده­اي در آثار اشميت دارد. در «دايره نامعلوم» وي سعي در برقراري هارموني بين مذهب و فرهنگ دارد. «ميلارپا» اولين داستان از اين سري است و به بودائيسم تبتي مي­پردازد. داستان بعدي «آقا ابراهيم و گلهاي قرآن» به صوفيسم تقديم شده و «اسكار و بانوي گلي­پوش» محتوايي درباره مسيحيت دارد. «فرزند نوح» نيز در رابطه با مسيحيت و يهوديت است. در سال 2003 فرانسوا دوپيرون Francois Dupeyron فيلمي با اقتباس از «آقا ابراهيم و گلهاي قرآن» ساخت كه عمر شريف Omar Sharif ايفاكننده نقش اصلي آن بود و در سال 2004 جايزه سزار Cesar بهترين هنرپيشه را براي اين نقش دريافت كرد. اشميت در سال 2010 جايزه گونكورت نو Goncourt de la Nouvelle را براي «كنسرتي براي يادبود يك فرشته» دريافت كرد.

وي از سال 2002 در بلژيك زندگي مي­كند و شهروند بلژيكي است.

از نمايشنامه­هاي وي مي­توان به مدرسه شيطان، مهمانسراي دو دنيا، افسار گسيخته، نواي اسرارآميز، ملاقات كننده، هزار و يك روز و خرده جنايت­هاي زن و شوهري اشاره كرد.