فرهنگی، هنری و ادبی

امروز : 4 مرداد 1403

«نظامی» در منظومه‌های خود از دایره اخلاق خارج نشده است |



به گزارش پایگاه خبری شاعر، محمود شالویی عصر سه‌شنبه در مراسم بزرگداشت حکیم نظامی گنجوی در نگارخانه خطایی اردبیل، اظهار کرد: برای سومین سال متوالی است که آیین نکوداشت حکیم نظامی گنجوی در استان اردبیل با حضور شعرا، محققان و اساتید برجسته برگزار می‌شود تا ابعاد مختلفی از آثار این حکیم توانا و شاعر بی‌بدیل بازگو شود.

وی تصریح کرد: نظامی برای شعر و ادب این کشور اعتبار بالایی بخشیده و در پنج گنج او در ارزشمندی از معنویت، اخلاق‌گرایی همراه با بیان فاخر و فصیح کلمات و عبارت‌ها را می‌توان به عینه مشاهده کرد.

رییس انجمن آثار و مفاخر کشور گفت: شعرایی نظیر نظامی به هویت و اصالت شعر فارسی غنای بی‌نظیر بخشیده‌اند و ما در طول تاریخ نظیر چنین سرایندگان بی‌بدیل را شاهد نیستیم.

شالویی افزود: شعر نظامی با جان و دل انسان‌ها آشنا بوده و از قوام و فخامت خاص برخوردار است و دارای معانی عمیق و حکمتی ژرف است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: آنچه که در شعر نظامی ممتاز به نظر می‌رسد در کنار حکمت و بیان معارف اسلامی، پایبندی به اصول اخلاقی است که خود می‌تواند معیار و ملاکی برای اعتلای ارزش‌های انسانی باشد.

شالویی اضافه کرد: حکیم نظامی نه تنها در نعت و وصف پیامبر (ص)، خوبی‌ها و نیکی‌ها و اخلاق پسندیده در اشعار خود سخن به میان آورده بلکه سعی داشته تا شورانگیزترین مفاهیم را در قالب داستان‌های برگرفته از اندیشه‌ها و معارف ایرانیان بازگو کند.

رییس انجمن آثار و مفاخر کشور بیان کرد: آنچه که در شعر نظامی بیشتر ممتاز و برجسته به نظر می‌رسد، توصیف‌ها و بیان مفاهیم غنایی همراه با شاخصه‌های ممتازی است که در سایر شاعران کمتر دیده می‌شود.

در این مراسم شهریار نعمتی از اساتید دانشگاه و شعرای اردبیل نیز یادآور شد: پنج شاعر در زبان و ادبیات فارسی دارای لقب حکیم هستند که یکی از آنها نظامی است تا در کنار فردوسی، ناصر خسرو، ثنایی و عمر خیام دارای جایگاهی بی‌بدیل باشد.

دیگر اساتید برجسته دانشگاه و شاعر معاصر اردبیلی نیز به مرتبه و جایگاه حکیم نظامی اشاره کرد و گفت: مقام علمی، فلسفی و اخلاقی این شاعر بی‌بدیل ممتاز است و در پنج گنج او می‌توان درهای ارزشمندی را مشاهده کرد.

کاظم نظری‌بقا افزود: نظامی در آرمان شهر خود از عشق، طبیعت، صلح و آرامش و دانایی و خردورزی سخن به میان می‌آورد و مردم آذربایجان به وجود شاعرانی همچون نظامی و خاقانی در قرن پنجم و ششم و در سبک عراقی افتخار می‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری شاعر، در این مراسم استاد عسگر شاهی و شعرای دیگر اشعاری را قرائت کرده و اجرای موسیقی نیز از دیگر بخش‌های این برنامه بود.



منبع : مهر نیوز