فرهنگی، هنری و ادبی

امروز : 14 اردیبهشت 1403

کودکی می‌بینی رفته از کاج بلندی بالا، جوجه بردارد از لانه نور


به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شاعر به نقل از (ایبنا): سهراب سپهری یکی از شاعران نام‌آشنای شعر معاصر است که با خلق شعرهای زیبا و عمیق، اثرات بسیاری بر ادبیات و فرهنگ ایران گذاشته است. او از جمله شاعرانی است که نوجوانان با آثارش در کتاب‌های درسی آشنا شده؛ اما کمتر از سروده‌های زیبا و اندیشه‌های ناب سپهری بهره برده و این اشعار همچنان بزرگ‌سالانه مانده‌اند.

«کودکی می‌بینی
رفته از کاج بلندی بالا، جوجه بردارد از لانه نور
و از او می‌پرسی
خانه دوست کجاست.»

زلالی و روانی ذهن و زبان در شعر، ارتباط معصومانه با اجزای طبیعت پیرامون و سادگی واژگان و تعابیر سهراب سپهری، دلایل خوبی برای معرفی این شاعر به کودکان و نوجوانان و دعوت از آن‌ها برای خواندن آثار و شعرهای او، لذت‌بردن از زیبایی‌های اشعار و آشناشدن با ادبیات و فرهنگ ایران است.

به همین بهانه، به معرفی کتاب تصویری «چک چک چلچله از سقف بهار» شامل برگزیده‌هایی از «بندهای شاعرانه‌ی سهراب سپهری» شاعر نامدار و پرآوازه ایرانی می‌پردازیم.

دکتر علی یزدی‌نژاد، پزشک، نویسنده و مدیر انتشارات میرکا (واحد کودک و نوجوان میرماه)، کسی است که ایده خلق کتاب «چک چک چلچله از سقف بهار» را مطرح کرده است. او معتقد است تصویرگری آثار سهراب، باید آن‌گونه باشد که خوشایند نگاه معصومانه کودکان و نوجوانان باشد! به همین خاطر، پس از اینکه خود، بندهای شاعرانه‌ای از اشعار سهراب را برگزید، آن‌ها را به دستان تصویرگری توانمند به نام هدا حدادی سپرد و حدادی نیز با نگاه زلال خود، تصاویری زیبا و کودکانه و در عین حال هنرمندانه خلق کرد؛ تصاویری که بی‌شک کودکان و نوجوانان را به خواندن و درک هرچه بیشتر اشعار سهراب سپهری علاقه‌مند خواهد کرد.

کودکی می‌بینی رفته از کاج بلندی بالا، جوجه بردارد از لانه نور

در ابتدای کتاب، پیشگفتارهایی از ایرج پارسی‌نژاد و دکتر علی یزدی‌نژاد می‌خوانید و در ادامه، بندهای پرمخاطبی را که از اشعار سهراب سپهری گلچین شده، با تصویرگری هدا حدادی که با استفاده از تکنیک کُلاژ، دنیای رنگی سهراب سپهری و نگاه او به طبیعت و اطراف خود را که به تصویر کشیده است مشاهده می‌کنید. با تورق این کتاب متوجه نزدیکی روایت تصویرگر به شعر می‌شوید و به همین دلیل است که خوانش اشعار سپهری در کنار دیدن تصاویر کتاب، خیال‌انگیز و آرامش‌بخش به نظر می‌رسد.

کتاب «چک چک چلچله از سقف بهار» از سهراب سپهری با تصویرگری هدا حدادی در ۵۶ صفحه مصور و به بهای ۹۵ هزارتومان، از سوی انتشارات میرکا (واحد کودک و نوجوان میرماه) برای گروه سنی «ج» منتشر شده و در اختیار مخاطبان قرار گرفته است.



منبع : ایبنا