فرهنگی، هنری و ادبی

امروز : 15 اردیبهشت 1403

قیصر نه‌تنها در زبان و کلام که در آیین سخن‌وری موفق بود



علیرضا طبایی، شاعر پیشکسوت کشورمان در گفت‌وگو با پایگاه خبری شاعر به نقل از (ایبنا)، با اشاره به جایگاه علمی و زیست فرهنگی زنده یاد قیصر امین پور عنوان کرد: محیطی که انسان در آن زندگی می‌کند و بزرگ می‌شود، بسیار مهم است و در شکل‌گیری شخصیت و آثاری که یک هنرمند و شاعر خلق می‌کند، تاثیر فراوانی دارد؛ خوشبختانه زنده‌یاد امین‌پور در محیطی دانشگاهی رشد کرد و فرصت هم‌نشینی با اساتیدی چون شفیعی کدکنی را داشت.

وی افزود: اندیشه و نگاه قیصر دست کم در بخشی از آثارش نسبت به شاعران هم‌دوره خود، امروزی‌تر بود. البته نمی‌شود افراد را دقیقاً با یکدیگر مقایسه کرد و هر شاعری نقاط ضعف و قوتی دارد، اما در این مورد، می‌توان گفت اندیشه، ذهن و زبان کدکنی بر شاگرد خود تاثیرگذار بوده است.

سراینده مجموعه شعر «شاید گناه از عینک من باشد» همچنین گفت: در آثار زنده‌یاد امین‌پور، شاهد نوآوری‌هایی در زبان هم هستیم که نشان می‌دهد او نه تنها با زبان و کلام آشنایی داشت؛ بلکه در آیین سخن‌وری نیز تا حدود زیادی موفق بود. این مسئله را می‌توان در بخشی از غزل‌های ایشان و البته غزل‌سرایان مطرح دیگر نیز دید. به این ترتیب، اگرچه غزل‌های قیصر در مقایسه با غزل‌سرایانی که طی یکی دو دهه اخیر دست به نوآوری‌های چشمگیری زده‌اند، چندان درخشش ندارد اما در زمان خودش، حائز اهمیت بود.

طبایی همچنین درباره شعرهای کوتاه امین پور که در قالب‌های آزاد می‌سرود عنوان کرد: او تجربه‌های موفقی در سروده‌های کوتاه خود داشت و چه بسا در آنها موفق‌تر بود؛ به طوری که ریزه‌کاری‌های زبانی و کلامی در این دست آثارش، جذابیت دارد.

وی در پایان، با انتقاد از برخی جریان‌های رسانه‌ای که با هدف مطرح کردن برخی چهره‌ها به انتشار و رواج برخی آثار بی‌ارزش زیر عنوان طنز مبادرت دارند، ادامه داد: متاسفانه برخی افراد برای مطرح شدن، هر کاری می‌کنند و رسانه‌ها نیز به جای ترویج آثار فخیم و ارزشمند ادبی در بسیاری مواقع به ترویج و تبلیغ مطالب بی‌ارزش می‌پردازند.

خالق آثاری چون «تندر اما ناگهانی»، «مادرم ایران» و «از نهایت شب» افزود: همه افراد از لحاظ درک و استنباط، یکسان نیستند؛ بنابراین رسانه‌ها باید به محتوایی که انتشار می‌دهند و پخش می‌کنند، توجه داشته باشند.



منبع : ایبنا