فرهنگی، هنری و ادبی

امروز : 30 اردیبهشت 1403

عقد هفتم در شرح تصوف که بستن دست تصرف است و رستن از قید تکلف

ای بــه صــوفــیــگــری آوازه بـــلــنــدکـرده زیـن شـغـل بــه آوازه پـسـنـددل چــو خــم چــنــد بــر آوازه نــهـینـــایــد آوازه جـــز از خـــم تـــه…

ای بــه صــوفــیــگــری آوازه بـــلــنــدکـرده زیـن شـغـل بــه آوازه پـسـنـد
دل چــو خــم چــنــد بــر آوازه نــهـینـــایــد آوازه جـــز از خـــم تـــهـــی
چون دهد کوس بـرون بـانگ ز پوستبـانگ او شـاهد بـی مغـزی اوسـت
نیسـتـی صـوفی ازین نام چـه سـوددعـوی پـخـتـگـی از خـام چـه سـود
کـی ســیـاهـی شــود از زنـگـی دورگـر چـه خـوانـنـد بـه نـامـش کـافـور
جـامه فوطـه چـه پـوشـی چـو مگسپر به هر خوان چه گشایی ز هوس
طـوطـی قـدسـی و از هـیـچ کـسـیمـی زنـی پـر بــه هـوای مـگـسـی
دین که صد پـاره ز بـی بـاکی توستنـکـنـدش خـرقـه صـد پــاره درسـت
چــاک در تــارکــت از تــیــغ حــســودبـخـیـه بـر پـاشـنـه مـوزه چـه سـود
گـردی انـداخـتــه سـجـاده بــه دوشگــرد بـــازار چــو ســجــاده فــروش
لـــیـــک بـــازاریـــگـــان دیـــده ورنـــدصـد ازین جـنس بـه یک جـو نـخـرند
در ره اهــل دل از هــمــت پـــســـتجز عصا نیست تو را هیچ بـه دست
آن کــه در چــه فــتــد از لــغــزش پــادســتــگــیـریـش نــیــایــد ز عــصــا
هسـت مـسـواک بـه کـف سـوهانتکــز طــمــع تـــیــز کــنــد دنــدانــت
تــرسـم از بــیـخ بــرد چــون شـجــرهتـــیــز دنـــدانـــیـــت آخـــر چـــو اره
رشـتـه سـبـحـه بـرانـگـشـت مـپـیـچکـه ازان حــلـقـه بــرون نـایـد هـیـچ
مـهـره ای چـنـد بـود بـی سـر و بــنکــف ازان طــاســچــه نــرد مــکــن
تـات ازان چـشم بـود بـسـت و گشادهـرگــزت رو نــدهــد نــقــش مــراد
گر حـسـاب حـسـناتـت هوس اسـتعقد انگشت تو تسبـیح بـس است
چــون زنـان مـوی بــه صــد رعـنـایـیریـــشـــت از شـــانـــه زدن آرایـــی
شــانـه بــفــکــن چــو نـیـی مـردانـهکـه بــه ایـن دسـت جــدا از شـانـه
جـمعـی از نان لـبـی آورده بـه چـنگهمچـو دندان پـی آن صف زده تـنگ
بـهـر کـم بـهـره ای آن هم نـه حـلـالدر زنی سر بـه میانشان چـو خـلال
دسـتـت از حـرص و شـره کـوتـه کـندر صـــف اهــل قــنــاعـــت ره کــن
نـیـســت زیـبــنـده دریـن دیـر مـجــازآســتــیـن کـوتــهـی از دســت دراز
ذوق صــوفــیـگـری ار هـســت تــو رابــایـد از خـویـش نـظـر بـسـت تـو را
صوفی آنست که از خود رسته ستز نکو جـسـتـه و از بـد رسـتـه ست
بــنـد هـسـتـی و ز هـسـتـی سـادهزاده کــــــــــون و ز کــــــــــون آزاده
بـــا اضـــافـــت ز اضـــافــت بـــیــروندر مـســافــت ز مـســافـت بــیـرون
در مــکــان نــی و مــکــان از وی پـــردر زمـــان نـــی و زمـــان از وی پـــر
ابـــدش را بـــه ازل جـــنـــگـــی نـــهازلـــش را ز ابــــد نـــنـــگــــی نـــه
نــــــــه ز ادوار در او تأثــــــــیــــــــرینـــه در اطــــوار ازو تــــغــــیـــیـــری
گـر حــضــیـض ســمـک و اوج ســمـاوانـچــه مـحــصــور بــود بــیـنـهـمــا
گـــیــرد انـــدر دل پـــاکـــش خـــانــهنکند احـسـاس که هسـت آن یا نه
دل او مـــوج زنـــان دریـــایــیـــســـتکش فـزون از دو جـهان پـهناییسـت
هفـت دریا چـو یکی شـبـنم ازوسـتبــلـکـه یـک در کـره عـالـم ازوســت
گـنج عـرفـان بـودش حـاصـل کـسـبقبـله اش نیست بـجـز ذات فحسب
جـلـوه گـر گـشـتـه بـر او وحـدت ذاتنـکــشــد رنـج تــقــابــل ز صــفــات
پـیـش او لـطـف هـمـان قـهـر هـمـاننـوشــداروش هـمــان زهـر هـمــان

گروه کتاب پایگاه خبری شاعر


منبع : درج