فرهنگی، هنری و ادبی

امروز : 31 اردیبهشت 1403

تخلیط وزیر در احکام انجیل

سـاخـت طـومـاری بـه نـام هـر یکـینـقـش هـر طـومـار دیگـر مـسـلـکـیحــکـمـهـای هـر یـکـی نـوعــی دگـرایـن خــلـاف آن ز پــایـان تــا بــه سـردر یــکـــ…

سـاخـت طـومـاری بـه نـام هـر یکـینـقـش هـر طـومـار دیگـر مـسـلـکـی
حــکـمـهـای هـر یـکـی نـوعــی دگـرایـن خــلـاف آن ز پــایـان تــا بــه سـر
در یــکـــی راه ریـــاضـــت را و جـــوعرکــن تــوبـــه کــرده و شــرط رجــوع
در یکی گفـتـه ریاضـت سـود نیسـتاندرین ره مخـلصی جـز جـود نیسـت
در یـکـی گـفـتـه کـه جـوع و جـود تـوشـرک بــاشـد از تــو بــا مـعـبــود تـو
جـز تـوکـل جـز کـه تــسـلـیـم تــمـامدر غـم و راحـت همه مکرسـت و دام
در یکی گفتـه که واجـب خـدمتـستور نـه انـدیـشـه تـوکـل تـهـمـتــسـت
در یکـی گـفـتـه کـه امر و نهیهاسـتبـهر کردن نیسـت شرح عجـز ماست
تــا کـه عـجــز خـود بــیـنـیـم انـدر آنقــــدرت او را بــــدانـــیـــم آن زمـــان
در یکی گفـتـه کـه عـجـز خـود مبـینکفـر نعـمت کردنسـت آن عـجـز هین
قدرت خود بـین که این قدرت ازوستقـدرت تـو نعـمت او دان کـه هوسـت
در یـکـی گـفــتــه کـزیـن دو بــر گـذربــت بــود هـر چـه بــگـنـجـد در نـظـر
در یکـی گـفـتـه مکـش این شـمـع راکـین نظـر چـون شـمـع آمـد جـمـع را
از نــظــر چــون بــگــذری و از خــیـالکشتـه بـاشی نیم شب شمع وصال
در یـکـی گـفـتـه بـکـش بـاکـی مـدارتــا عـوض بــیـنـی نـظـر را صـد هـزار
که ز کشـتـن شمع جـان افزون شودلـیلـی ات از صـبـر تـو مـجـنـون شـود
تـرک دنیا هر کـه کـرد از زهد خـویشبــیـش آیـد پــیـش او دنــیـا و بــیـش
در یکـی گـفـتـه کـه آنـچـت داد حـقبــر تــو شـیـریـن کـرد در ایـجـاد حـق
بـر تـو آسـان کرد و خـوش آن را بـگیرخـویـشـتــن را در مـیـفـکـن در زحـیـر
در یـکـی گـفـتـه کـه بــگـذار آن خـودکـان قـبــول طـبــع تــو ردسـت و بــد
راههـای مـخـتـلـف آسـان شـدسـتهر یکی را ملتی چون جان شدست
گــر مــیــســر کــردن حــق ره بــدیهــر جــهــود و گــبــر ازو آگــه بـــدی
در یـکــی گــفــتــه مـیـســر آن بــودکــه حــیــات دل غــذای جـــان بـــود
هر چه ذوق طبع باشد چون گذشتبـر نه آرد همچـو شـوره ریع و کشـت
جــز پــشــیـمـانـی نـبــاشــد ریـع اوجــز خــســارت پــیـش نــارد بــیـع او
آن مــیـســر نــبــود انــدر عــاقــبــتنـام او بــاشــد مــعــســر عــاقــبــت
تـــو مــعــســـر از مــیــســر بـــازدانعــاقــبــت بــنـگــر جــمــال ایـن و آن
در یکـی گـفـتـه کـه اسـتـادی طـلبعـاقـبــت بـیـنـی نـیـابـی در حـسـب
عــاقــبــت دیـدنـد هـر گـون مـلـتــیلــاجــرم گــشــتــنـد اســیـر زلــتــی
عـاقـبـت دیـدن نـبـاشـد دسـت بـافورنـه کـی بــودی ز دیـنـهـا اخـتــلـاف
در یکـی گـفـتـه کـه اسـتـا هـم تـویزانـک اسـتــا را شـنـاســا هـم تــوی
مـرد بــاش و ســخــره مـردان مـشـورو سـر خـود گـیر و سـرگـردان مشـو
در یکی گفتـه که این جـمله یکیستهر کـه او دو بـیند احـول مردکـیسـت
در یکی گفـتـه که صـد یک چـون بـوداین کـی انـدیشـد مـگـر مـجـنون بـود
هـر یـکـی قـولـیـسـت ضـد هـم دگـرچـون یکی بـاشـد یکی زهر و شـکـر
تـــا ز زهــر و از شـــکــر در نــگــذریکــی تــو از گــلـزار وحــدت بــو بــری
ایـن نـمـط ویـن نـوع ده طــومـار و دوبـر نـوشـت آن دین عـیـسـی را عـدو

گروه کتاب پایگاه خبری شاعر


منبع : درج