فرهنگی، هنری و ادبی

امروز : 12 تیر 1403

برگزیدگان دهمین کنگره شعر «توس تا نیشابور» معرفی شدند


به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شاعر به نقل از (ایبنا) در مشهد، اختتامیه دهمین کنگره شعر «توس تا نیشابور» با حضور شاعران برجسته استان و جمعی از مسئولان سه‌شنبه شب در سالن همایش دفتر تبلیغات اسلامی استان خراسان رضوی در مشهد برگزار و نفرات برتر معرفی شدند.

در بخش قهرمانان ملی ملیحه آخوندی، معصومه عباسی و فاطمه زاهدمقدم به عنوان افراد برگزیده شناخته و در بخش آزاد فرامرز اکبری، علی مقدم و الهه بیات مختاری حائز رتبه برتر شدند.

همچنین در بخش سلسله الذهب نیز حامد باغشنی، جواد بنی اسدی و رضا رحیمی عنبران موفق به کسب رتبه برتر شدند.

مسعود یوسف پور، زهرا حسین زاده، سحر قاضی زاده، رویا خادمی و امیر ناصحی نیز به عنوان شایستگان تقدیر بخش آزاد معرفی شدند.

بخش آزاد این کنگره با موضوع آزاد و در همه قالب‌های شعری و بخش ویژه در موضوع دو موضوع حماسی (قهرمانان ملی) و سلسله الذهب (به مناسبت دهه کرامت) برگزار شد.

به برگزیدگان در بخش آزاد نفر اول ۸ میلیون تومان به همراه لوح تقدیر، نفر دوم ۶ میلیون تومان به همراه لوح تقدیر و نفر سوم ۴ میلیون تومان به همراه لوح تقدیر و در بخش شایسته تقدیر نیز به ۵ نفر، به هر نفر مبلغ ۲ میلیون تومان اهدا شد.

همچنین در بخش ویژه این کنگره نیز به برگزیده شعر حماسی یک نفر، مبلغ ۵ میلیون تومان و برگزیده شعر سلسلةالذهب یک نفر، مبلغ ۵ میلیون تومان اهدا شد.

برگزیدگان دهمین کنگره شعر «توس تا نیشابور» معرفی شدند

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان رضوی در این مراسم گفت: خراسان از دیرباز مهد بزرگان بوده است. هجرت تاریخی امام رضا (ع) از مدینه به مرو و شهادت در توس، اگرچه با غربتی همراه بود، اما یک برکت تاریخی برای بشریت به جا گذاشت.

محمد حسین‌زاده خاطرنشان کرد: در طول مسیر هجرت وقتی حضرت رضا (ع) به نیشابور رسیدند و حدیث سلسله الذهب که همه می‌دانند، استقبالی در تاریخ ثبت شد که پیام‌های زیادی دارد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با بیان اینکه ما شعرای نامی و برجسته‌ای داریم، عنوان کرد: یکی از افتخارات شعرا و دوست داران اهل‌بیت این است که از دعبل خزاعی نام بردند. اما در میان شاعران ایرانی فردوسی جزو اولین‌ها است که ستایشگر اهل‌بیت و امیرالمومنین (ع) بوده و به واسطه این محبت مورد بی‌مهری پادشاهان آن زمان قرار گرفت.

وی شعر را مهمترین ابزار ایرانیان در بیان عقاید، افکار و فلسفه‌شان قلمداد کرد و افزود: هیچ ابزاری برنده‌تر از شعر نیست زیرا با دل و جان شاعر در ارتباط بوده و سرعت این رسانه بالاست.

برگزیدگان دهمین کنگره شعر «توس تا نیشابور» معرفی شدند

محمدکاظم کاظمی دهمین کنگره شعر «توس تا نیشابور» نیز در این مراسم گفت: این کنگره هر سال در مشهد و نیشابور اواخر اردیبهشت همزمان با بزرگداشت شاعر بزرگ ابوالقاسم فردوسی و بزرگداشت حکیم عمر خیام برگزار می‌شد، اما امسال به دلیل بارندگی‌ها و وقوع سیلاب و بعد از آن شهادت رئیس جمهور و همراهان ایشان به تاخیر افتاد.

وی خاطرنشان کرد: وقتی صحبت از خراسان می‌شود سرزمین بزرگی است که بخشی از آن را در یک استان می‌بینیم و بخش دیگر آن را در سایر استان‌ها و کشورهای مجاور.

کاظمی بیان کرد: برخی از شاعران از کشور افغانستان هم شعر فرستادند، اما امکان دعوت از خارج کشور نبود. شعرهای بسیار خوبی به دست ما رسید، اما امکان برگزیده شدن همه آنها وجود نداشت.



منبع : ایبنا