فرهنگی، هنری و ادبی

امروز : 11 اردیبهشت 1403

استمرار جایزه ادبی منزوی در مردمی بودن آن است

مهدی قزلی در این مراسم گفت: در افتتاحیه محافل سیزدهمین جشنواره شعر فجر

عنوان کردم که شهر گتوند را نه به نام رودخانه‌های بزرگی همچون دز و کرخه بلکه با نام قیصر امین‌پور، شاعر بلندآوازه معاصر می‌شناسند که افتخار بزرگی برای شهر و اهالی آن است.

وی با تبریک به اهالی زنجان گفت: زنجان نیز با نام ادیب و غزل‌سرایی همچون زنده‌یاد حسین منزوی شناخته می‌شود که این موهبت افتخار بزرگی است.


مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی ضمن پرداختن به ویژگی‌های شعر منزوی گفت: حسین منزوی در میان غزل‌سرایان بعد از نیما چهره ای متمایز است که ویژگی بارزش تفاخر در عین تعادل است. به این معنا که در تمام ویژگی‌های شعر تا حد قابل قبولی توانایی داشته و نوآوری‌هایش ریشه در سنت داشته. به همین دلیل بدون افتادن از یک طرف بام درخشیده. بنابراین جایزه حسین منزوی در عین حال میتواند هم احترام به شکوه سنت باشد و هم به اعتدال.
او افزود: وجود حسین منزوی و اقبال به غزلش در سالهای پس از او نشان‌دهنده این است که شعر اگر قابلیت داشته باشد، راه خود را پس به دل مخاطبان پیدا می‌کند. حسین منزوی دیرتر از آنچه شایسته بود شناخته شد امیدواریم جایزه منزوی این تاثیر را داشته باشد که شاعران مستعد این حوزه که در گوشه و کنار کشور خوب می‌نویسند، زودتر از آنچه برای او پیش آمد به مخاطبان جدی معرفی شوند.
قزلی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با تاکید بر مردمی بودن جایزه دوسالانه منزوی گفت: در بیشتر نقاط دنیا، اتفاقات بزرگ فرهنگی، نه با بودجه دولتی بلکه بر پایه مشارکت‌های مردمی ریشه گرفته و ادامه می‌یابد. پس پیشنهاد می‌کنم برای استمرار این رویداد بزرگ ادبی که متعلق به این شهر و دیار است، خودِ زنجانی‌های عزیز پا به میدان بگذارند.
وی در ادامه، پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به جایزه دوسالانه حسین منزوی را قرائت کرد.
گفتنی است، «ماه بلند غزل» که درآمدی بر دوسالانه ملی جایزه حسین منزوی است، عصر پنج شنبه ۲۵ بهمن در سالن سینما روشا زنجان برگزار شد.