فرهنگی، هنری و ادبی

امروز : 5 مرداد 1403

کتاب «دیوان اشعار عاشیق رضا بهاری» رونمایی شد



به گزارش پایگاه خبری شاعر به نقل از (ایبنا) در همدان، ظهر شنبه همزمان با هفته کتاب و کتابخوانی طی مراسمی از کتاب «دیوان اشعار عاشیق رضا بهاری» (باهارلی رضا) به قلم جواد نوری و معصومه فزونی با حضور مسئولان، نویسندگان، شاعران و نوقلمان رونمایی شد.

کارشناس نقد کتابخانه شهید باهنر در معرفی و نقد این کتاب عنوان کرد: کتاب «دیوان اشعار عاشیق رضا بهاری» (باهارلی رضا) به قلم توانای جواد نوری و معصومه فزونی نگاشته شده است.

مریم عباسی بیان کرد: مرحوم شیخ رضا بهاری از مفاخر فرهنگی و چهره‌های درخشان ادبی و شاعران نامدار و در عین حال بی‌نام و نشان خطه شهرستان بهار است.

وی تصریح کرد: نام و آوازه این چهره فرهنگی بهار حتی در دورترین سرزمین‌های ترک زبان پیچیده و جزو نادرترین کسانی است که در آسمان شعر و ادب شهر بهار درخشیده و به نورافشانی پرداخته، اما به همان اندازه نیز مهجور و گمنام باقی مانده است.

کارشناس نقد کتابخانه باهنر خاطرنشان کرد: بعضی از اشعار او در حافظه جمعی منطقه بهار باقی بوده و در بین ترک زبانان منطقه سینه به سینه منتقل شده است، به قول خودش؛ باهارلی رضانین گوهردی سوزی نادان بازارده خریداری یوخ.

وی ادامه داد: در ابتدای این کتاب فهرستی از عاشیق‌ها و نغمه‌پردازان اشعار عاشیق در یکصد سال اخیر ذکر شده و سپس نویسندگان در مقدمه این کتاب به چرایی ویرایش دوباره این اثر در چاپ مجدد آن بعد از گذشت دو دهه اشاره کردند.

عباسی عنوان کرد: اشعار عاشیقی بازتاب و آئینه تمام نمای روح مردمان آن ادیار بوده است و به ساز مخصوص عاشیقی‌ها که قوپوز و چگور گفته می‌شود، اشاره شده و در، پایان قوشمالار، گرایلی لار و نمونه اشعار هر قالب بیان شده است.

یکی از هنرمندان نویسندگان شهر بهار نیز به نقد این کتاب پرداخت و در ادامه حاتم نوروزی نویسنده و شاعرآئینی، محمود محمدی نویسنده و شاعر آئینی، به سرودن اشعاری به زبان ترکی پرداختند و در پایان از کتاب «دیوان اشعار عاشیق رضا بهاری» به قلم جواد نوری و معصومه فزونی رونمایی شد.



منبع : ایبنا