فرهنگی، هنری و ادبی

امروز : 31 فروردین 1404

پایگاه خبری شاعر

خـواهـی کـه نـیـاری بـه سـوی خـویش زیان رااز گــفــتــن نــاخــوب نــگــه دار زبــان راگــفــتــار زبــان اســت ولــیـکــن نــه مــرا نـیـزتـا سـود بـ…

خـواهـی کـه نـیـاری بـه سـوی خـویش زیان را از گــفــتــن نــاخــوب نــگــه دار زبــان را
گــفــتــار زبــان اســت ولــیـکــن نــه مــرا نـیـز تـا سـود بـه یک سـو نهی از بـهر زیان را
گـفـتـار بـه عـقـل اسـت، کـه را عـقـل نـدادند؟ مـر گـاو و خـر و اشـتـر و دیـگـر حـیوان را
مـردم کــه ســخــن گـویـد زان اســت کـه دارد عـقـلـی کـه پـدیـد آرد بـرهـان و بـیـان را
پــس بــچــه عــقــل آمــد گــفــتــار و نــزیــبــد کـه بــچــه عــقـل تــو زیـان دارد جــان را
جـــان و خــرد از امــر خـــدایــنــد و نــهــانــنــد پـیدا نـتـوان کـرد مـر این جـفـت نـهـان را
تـن جـفت نهان اسـت و بـه فرمانت روان است تــاثــیـر چــنـیـن بــاشــد فـرمـان روان را
فــرمــان روان جــان و روان زی تــو فــرســتــاد تــا پــروریـش ای بــخــرد جــان و روان را
گــر قـــابـــل فـــرمــانــی دانــا شـــوی ورنــی کـردی بـه جـهنم بـدل از جـهل جـنـان را
زنــهـار بــه تــوفــیـق بــهـانــه نــکــنــی زانــک مـعــذور نـدارنـد بــدیـن خــرد و کــلـان را
بـشناس که تـوفیق تـو این پـنج حـواس اسـت هـر پـنـج عـطـا ز ایزد مـر پـیـر و جـوان را
سمع و بصر و ذوق و شم و حس که بدو یافت جــویـنــده ز نــایــافــتــن خــیــر امــان را
دیــدن ز ره چـــشــم و شــنــیــدن ز ره گــوش بـوی از ره بـینی چـو مـزه کـام و زبـان را
پــنــجــم ز ره دســت پــســاوش کــه بــدانـی نرمی ز درشـتـی چـو زخـز خـار خـلان را
مـحـسـوس بـود هـرچـه در این پـنـج حـس آید محسوس مر این را دان معقول جز آن را
ایــن پــنــج در عــلــم ازان بــر تــو گــشــادنــد تـا بـاز شـنـاسـی هنـر و عـیب جـهان را
اجـــســـام ز اجـــرام و لـــطـــافـــت ز کئافـــت تـــدویــر زمــیــن را و تـــداویــر زمـــان را
ارکـــان و مــوالـــیــد بـــدو هــســـتـــی دارنــد تــا نـیـر درو مـشــمـر در وی حــدثــان را
ایـن را کـه هـمـی بـیـنـی از گـرمـی و سـردی از تـری و خـشـکی و ضـعیفی و تـوان را
گـــرمـــای حــــزیـــران را مـــر ســــردی دی را مــر ابـــر بـــهــاری را مــر بـــاد خــزان را
وین از پـی آن نیسـت که تـا نیست شود طبـع وین نیسـت عرض طـالع علم سـرطان را
قــصــد دبــران نـیـســت ســوی نـیـســتــی او یـاری گـر او دان بــه حـقـیـقـت دبــران را
تــرتــیـب عـنـاصـر نـشــنـاســی نـشـنـاســی انـدازه هـرچــیـز مــکــیـن را و مــکــان را
مـــر آتـــش ســـوزان را مـــر بـــاد ســـبـــک را مـر آب روان را و مـر ایـن خــاک گــران را
وز عـلـم و عـمـل هـرچـه تـو را مـشـکـل گـردد شاید که بـیاموزی، ای خواجـه، مر آن را

گروه کتاب پایگاه خبری شاعر


منبع : درج
آخرین اخبار شعر و ادبیات